حق جو

حق جو،حقوق ملکی،قرارداد،ثبت شرکت،خانواده

حق جو

حق جو،حقوق ملکی،قرارداد،ثبت شرکت،خانواده

وکیل پایه یک،پایه دو،وکیل دادگستری،وکیل در قانون مدنی - حق جو

تعریف وکیل پایه یک و پایه دو

فارغ التحصیلان حقوق برای آن که بتوانند در امور حقوقی مثل مشاوره حقوقی، تنظیم دادخواست و لایحه کار کرده و وکالت کنند باید از مراجع مربوطه پروانه وکالت بگیرند.

پروانه وکالت از طرف کانون وکلا دادگستری و مرکز مشاوران قوه قضاییه صادر می شود.

افرادی که از کانون وکلا پروانه وکالت می گیرند وکیل پایه یک و افرادی که از مرکز مشاوران قوه قضاییه پروانه وکالت می گیرند، وکیل پایه دو هستند.

 

تفاوت وکیل پایه یک و پایه دو دادگستری

کسانی که پروانه وکالت دارند چه وکالت پایه یک چه وکالت پایه دو می توانند امر وکالت را انجام دهند.

افرادی که در آزمون وکالت مربوط به کانون وکلا دادگستری پذیرفته می شوند می توانند در طول دوران کارآموزی تحت نظارت وکیل سرپرست، پرونده های قضایی قبول کنند اما پذیرفته شدگان در آزمون مشاوران قوه قضاییه در طول کارآموزی نمی توانند پرونده وکالت قبول کنند.

میزان تعرفه حق الوکاله مشاورین پایه دو به عنوان وکیل دادگستری پایه دو حداکثر 40% تعرفه وکلا پایه یک دادگستری و میزان تعرفه حق الوکاله مشاورین پایه یک به عنوان وکیل پایه یک دادگستری حدکثر تا 60% آن تعرفه خواهد بود.

افراد پذیرفته شده به عنوان مشاوران قوه قضاییه پس از دریافت پروانه وکالت پایه دو به مدت دو سال فقط باید در محاکم کیفری به جرائم کیفری که مجازات آنها حبس کمتر از 10 سال، شلاق، جزا نقدی، اقدامات تامینی و بازدارنده است، رسیدگی کنند.

 

تفاوت وکیل پایه یک و دو

 

تفاوت وکیل دادگستری و وکیل در قانون مدنی

وکیل دادگستری شخصی است که پروانه وکالت داشته و می تواند در مراجع قضایی مثل دادگاه، دادسرا یا مراجع غیر قضایی مثل دیوان عدالت اداری یا اداره ثبت وکالت اشخاص را به عهده گرفته و امور آنها را انجام دهد.

اما وکیل گفته شده در قانون مدنی در واقع نماینده شخص برای انجام کاری است، میزان فعالیت او محدود بوده و به هیچ وجه نمی تواند در محاکم قضایی وکالت کند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.