حق جو

حق جو،حقوق ملکی،قرارداد،ثبت شرکت،خانواده

حق جو

حق جو،حقوق ملکی،قرارداد،ثبت شرکت،خانواده

شرایط مطالبه مهریه بیش از ۱۱۰ سکه طلا - حق جو

مهریه مالی است که شوهر در زمان عقد نکاح به همسر خود تقدیم می کند نوع و میزان مهریه به توافق طرفین بستگی دارد و از نظر شرع و قانون برای تعیین مهریه محدودیتی وجود ندارد جز اینکه مهریه حتما باید دارای ارزش اقتصادی باشد.

قانون از زن برای مطالبه مهریه تا میزان 110 سکه حمایت می کند به عبارت دیگر اگر زن مهریه اش را مطالبه کند تا میزان 110 سکه از حمایت قانونی بهره مند می شود و شوهر طبق رای دادگاه باید مهریه زن را به صورت نقد یا اقساط به او بپردازد و در صورت خودداری از پرداخت مهریه به مجازات حبس محکوم می شود.

در مطالبه مهریه تا میزان 110 سکه اگر مرد توانایی پرداخت مهریه را ندارد باید در دادگاه عدم توانایی مالی خود را اثبات کند اما در مورد مطالبه مهریه بیش از 110 سکه، زن باید توانایی مالی مرد را اثبات کند در غیر این صورت نمی تواند بیش از 110 سکه مهریه دریافت کند.

 

تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه

مهریه عندالمطالبه، مهریه ای است که زن هر زمان که بخواهد می تواند تا 110 سکه آن را مطالبه کند اما مهریه عندالاستطاعه مهریه ای است که زن برای مطالبه آن باید استطاعت و توانایی مرد برای پرداخت مهریه را اثبات کند.

در مهریه عند الاستطاعه زن وقتی توانایی مرد برای پرداخت مهریه را اثبات می کند می تواند تمام مهریه اش را دریافت کند اما در مهریه عندالمطالبه زن نمی تواند بیش از 110 سکه مهریه دریافت کند مگر توانایی مالی مرد برای پرداخت آن را اثبات کند.

 

مرجع رسیدگی به دعوی مطالبه مهریه

برای مطالبه مهریه ابتدا زن از طریق دادگاه برای شوهر خود اظهار نامه ای ارسال می کند سپس در صورتی که شوهر مهریه را پرداخت نکرد، از طریق دادگاه یا اجرا ثبت اقدام به مطالبه مهریه می کند.

اگر زن از طریق دادگاه مهریه خود را مطالبه کند و دادگاه پس از رسیدگی به خواسته زن، رای به پرداخت مهریه دهد، شوهر می تواند نسبت به رای صادره در مدت 20 روز درخواست تجدید نظر کند. بعد از گذشت مدت 20 روز تجدید نظر اگر شوهر نسبت به حکم اعتراض نکرده باشد یا در صورتی که اعتراض کرده باشد و رای دادگاه تجدید نظر به نفع زن صادر شده باشد، زن می تواند درخواست اجرا حکم را مطرح کند در این صورت شوهر باید مهریه زن را پرداخت کند در غیر این صورت به مجازات حبس محکوم می شود. البته اگر شوهر بعد از محکومیت به پرداخت مهریه، دادخواست اعسار بدهد و اعسار وی نیز اثبات شود، مهریه برای او قسط بندی شده و دیگر به حبس محکوم نمی شود.

اگر شوهر از نظر مالی توانایی پرداخت مهریه را داشته باشد، زن می تواند برای دریافت مهریه اش از طریق اجرا ثبت اقدام کند، به عبارت دیگر زن می تواند ظرف 10 روز از زمان اجرا گذاشتن مهریه، مالی از اموال شوهر را به اجرا ثبت معرفی کند تا با توقیف و فروش مال مهریه اش پرداخت شود. اگر شوهر کارمند دولت باشد، زن می تواند حقوق شوهر را توقیف کند، به این ترتیب ماهانه یک چهارم حقوق شوهر به عنوان مهریه به زن پرداخت می شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.