حق جو

حق جو،حقوق ملکی،قرارداد،ثبت شرکت،خانواده

حق جو

حق جو،حقوق ملکی،قرارداد،ثبت شرکت،خانواده

گواهی انحصار وراثت، مدارک و نحوه گرفتن گواهی انحصار وراثت - حق جو

گواهی انحصار وراثت چیست

هر گاه شخصی فوت می کند فوت او در اداره ثبت احوال ثبت، شناسنامه اش باطل و گواهی فوت او صادر می شود.

بعد از آن باید تکلیف اموال باقی مانده از متوفی، نحوه اجرای وصیت او، وراث و میزان سهم الارث ورثه مشخص شوند که این موارد در گواهی انحصار وراثت ذکر می شوند.

با اینکه بعد از فوت متوفی اموال او به صورت قانونی به وراث منتقل می شوند اما وراث برای تصرف سهم الارثشان نیاز به صدور گواهی انحصار وراثت توسط دادگاه دارند در واقع این گواهی برگه ای است که در آن وراث متوفی و میزان سهم الارث هر یک از آنان در آن مشخص می شود.

به یاد داشته باشید که هر یک از وراث نام ورثه دیگر را در گواهی انحصار وراثت ذکر نکند کلاهبردار شناخته شده و طبق قانون مجازات می شود.

 

مراحل انحصار وراثت

هرکسی که به نحوی در اموال متوفی حق دارد و به اصطلاح ذینفع است می تواند از شورا حل اختلاف درخواست انحصار وراثت کند خواه وراث او خواه موصی له (کسی که به نفع او وصیت شده است) خواه طلبکاران وی.

اولین مرحله برای گرفتن گواهی انحصار وراثت رجوع به شورا حل اختلاف و گرفتن فرم مخصوص انحصار وراثت است باید مشخصات کامل وراث و نسبتشان با متوفی در فرم نوشته شود. اگر شخص نام چند تن از وراث را از قلم بیاندازد آنها می توانند به جرم کلاهبرداری از وی شکایت کنند.

در مرحله بعد باید این فرم را به همراه اصل و کپی شناسنامه متوفی و کپی کارت ملی وراث او و رسید مالیاتی برای تهیه استشهادیه به دفتر اسناد رسمی تحویل داده شود.

استشهادیه در دفتر اسناد رسمی تنظیم می شود به این صورت که وراث  برگه را امضا می کنند و دو شاهد هم حاضر شده  و این برگه را امضا می کنند و شهادت می دهند که این افراد وراث شخصی هستند که در فلان تاریخ فوت شده است.

 

از آن طرف وراث متوفی از زمان فوت 6 ماه فرصت دارند که اظهارنامه مالیاتی را تهیه کنند این اظهارنامه شامل لیستی از اموال میت، بهای اموال در زمان فوت او، مطالبات و بدهی های متوفی است بعد از تهیه و پرداخت مالیات اموال متوفی باید رسید دریافت کنند.

در نهایت باید این مدارک یعنی رسید مالیاتی، فرم مخصوص انحصار وراثت، گواهی فوت، کپی برابر اصل شناسنامه متوفی و وراث او، کپی برابر اصل سند ازدواج او به همراه دادخواست صدور گواهی حصر وراثت به شورا حل اختلاف تحویل داده شود تا گواهی حصر وراثت صادر شود.

بعد از طی مراحل بالا شورا حل اختلاف اطلاعیه حصر وراثت را با هزینه متقاضی یکبار در رونامه کثیرالانتشار یا محلی منتشر می کند و اگر متوفی در روستا بود این آگهی یکبار در معابر و اماکن عمومی روستا نصب می شود و پس از یک ماه از نشر آگهی اگر نسبت به این موضوع کسی اعتراضی نکند یا وارث جدید پیدا نشود شورا بدون تشکیل جلسه رسیدگی، گواهی انحصار وراثت را صادر می کند. در این گواهی ذکر می شد که ورثه چه کسانی هستند سهم الارثشان چه مقدار است و چه نسبتی با متوفی دارند. ولی اگر کسی اعتراضی کند شورا برای رسیدگی به اعتراض جلسه تشکیل می دهد و حکم صادر می کند که این حکم قابل تجدیدنظرخواهی بوده مرجع تجدید نظر خواهی از آرا شورا دادگاه عمومی است.

 

ارث بردن ملک از والدین

 

از زمان نشر آگهی تا 3 ماه فرصت برای تحویل وصیت نامه متوفی وجود دارد و بعد از 3 ماه اگر وصیت نامه تحویل داده شود فاقد اعتبار است.

اگر متوفی وارثی داشته باشد که هنوز به دنیا نیامده است تا زمان تولد او گواهی انحصار وراثت صادر نمی شود.

زن نیز که در گذشته از اموال غیر منقول (زمین و خانه) ارث نمی برد امروزه با تغییر قانون مدنی از تمامی اموال ارث می برد.

اگر دارایی متوفی کمتر از یک میلیون تومان باشد شورا حل اختلاف بدون تشکیل جلسه یا انتشار آگهی گواهی انحصار وراثت را صادر می کند.

بعد از صدور گواهی انحصار وراثت، وراث در اموال متوفی به صورت مشاع شریک می شوند و برای تصمیم گیری در مورد آنها باید همگی نظر دهند و برای گرفتن مطالبات متوفی می توانند گواهی انحصار وراثت را نشان دهند مثلا بانک با دیدن این گواهی اجازه برداشت از حساب متوفی را میدهد. همچنین با ارائه این گواهی به اداره ثبت املاک وراث اموال متوفی را به نام خود می کنند. بخاطر مالکیت مشاع برای انجام این کارها همه وراث باید حاضر شوند یا همه  یک وکالت رسمی به شخصی از بین خودشان یا دیگری دهند.

 

اعتراض به گواهی حصر وراثت

  • دادستان یا رییس حوزه قضایی: اگر متوفی ورثه محجور یا غایبی داشته باشد که امین برای آنان مشخص نشده است تا تعیین امین مسئولیت اینان با دادستان است و او به نمایندگی از آنها می تواند اعتراض کند. جای دیگری که برای دادستان حق اعتراض وجود دارد زمانی است که متوفی بلا وارث است ولی اشخاصی درخواست انحصار وراثت کرده اند.
  • وراث یا سایر اشخاص ذی نفع: اگر مثلا نام یکی از وراث یا طلبکاران یا موصی له (کسی که برای او وصیت شده است) در گواهی حصر وراثت نوشته نشده است آنها می توانند اعتراض کنند.

 

مالیات و هزینه انحصار وراثت

مالیات ترکه متوفی براساس میزان، ارزش ترکه و نسبت وراث با متوفی تعیین می شود. هرچه نسبت وراث به متوفی نزدیکتر باشد مالیات کمتری به ترکه تعلق می گیرد.

 

شرحطبقه اولطبقه دومطبقه سوم
تا مبلغ 50،000،000 ریال5%15%35%
از 50،000،000 ریال تا 200،000،000 ریال15%25%45%
از 200،000،000 ریال تا 500،000،000 ریال25%35%55%
بیش از 500،000،000 ریال35%45%65%

 

طبقه اول وراث از 30،000،000 ریال معافیت مالیاتی برخوردارند که اگر سن آنها کمتر از 20 سال باشد یا محجور (سفیه، مجنون) یا معلول و یا از کار افتاده باشند این مبلغ تا 50،000،000 ریال افزایش پیدا میکند.

ولی برای طبقات ارثی دوم و سوم معافیات مالیاتی وجود ندارد.

 

اموالی که به آنها مالیات تعلق نمی گیرد

  • وجوه بازنشستگی
  • وجوه خدمت وظیفه، پس انداز خدمت و مزایای پایان خدمت، مطالبات مربوط به خسارت های اخراج افراد، بازخرید خدمت و مرخصی های استحقاقی استفاده نشده
  • بیمه عمر
  • خسارت فوت و دیه
  • 50% از ارزش سهام متوفی در شرکت هایی که سهامشان در بورس پذیرفته شده است.
  • 40% از سهم الشرکه متوفی در شرکت های تجاری
  • 40% از ارزش خالص دارایی متوفی در بخش های کشاورزی، صنعتی، تولیدی و معدنی

 

ارث از والدین به فرزندان

 

ناتوانی وراث از پرداخت مالیات

اگر وراث توانایی پرداخت تمام یا بخشی از مالیات مربوط به ترکه را نداشته باشند، سازمان مالیات تا 3 سال با گرفتن تضمین مناسب، مبلغ مالیات را برای آنها قسط بندی می کند. ولی اگر وراث از پس پرداخت اقساط هم برنیایند سازمان مالیات می تواند بخشی از اموال متوفی را به عنوان مالیت با توافق ورثه بردارد.

به ازای هر یک ماه تاخیر در پرداخت مالیات، فرد باید 2/5 درصد مبلغ مالیات را به عنوان جریمه پرداخت کند. همچنین اگر وراث برای گرفتن اظهارنامه مالیاتی موعد 6 ماه مذکور را رعایت نکنند یا بعضی از اموال متوفی را در فرم مخصوص ذکر نکنند معادل 5% ارزش این اموال جریمه می شوند.

ارث، نحوه تقسیم ارث، جدول تقسیم و مراحل انحصار وراثت - حق جو

تعریف ارث

به مال و اموالی که شخص بعد از مرگ برای بازماندگانش به جای می گذارد ماترک یا ارث گویند.

 

چه کسانی ارث می برند؟

 

طبقه اول1)پدر و مادر و فرزندان شخص فوت شده

2)نوه های شخص فوت شده

طبقه دوم1)خواهران و برادران و پدربزرگ و مادربزگ متوفی

2)فرزندان خواهران و برادران و جد و جده متوفی

طبقه سوم1)عمه ها و عموها و دایی ها و خاله های متوفی

2)فرزندان آنها

 

نحوه گرفتن ارث به این صورت است که مثلا اگر شخصی فوت شود اموال او اول می رسد به طبقه اول و درجه اول. به عبارت دیگر شخص که فوت شد پدر و مادر و فرزندانش از او ارث می برند. حال اگر پدر و مادر و فرزندی نداشته باشد طبقه اول درجه دوم یعنی نوه های او ارث می برند اگر نوه نداشته باشد نتیجه های او ارث می برند همینجور میاد پایین. و اگر کلا در طبقه اول هیچ کس زنده نباشد نوبت به طبقه دوم می رسد و بعد از آن هم طبقه سوم. در واقع در طبقات ارثی، هر طبقه و درجه بالاتر مانع ارث بردن طبقات و درجات پایین تر می شوند.

همسر دائم متوفی در کنار تمام طبقات، ارث می برد و مانع ارث بردن هیچ شخصی نمی شود ولی در ازدواج موقت زوجین از هم ارث نمی برند مگر ضمن عقد نکاح این موضوع شرط شده باشد.

مثلا اگر شخص فوت شده همسر، مادر، برادر و یک فرزند داشته باشد مادر و فرزند او چون طبقه اول هستند ارث می برند و مانع ارث بردن برادر متوفی می شوند و همسر متوفی نیز در کنار آنان ارث می برد.

در همین مثال قبل اگر متوفی مادر و فرزندی نداشت نوبت به طبقه دوم یعنی برادر او می رسید و البته همسرش که در کنار طبقه دوم هم ارث می برد.

 

نحوه تقسیم ارث

طبق قانون، میزان سهم الارث هر یک از وراث در هر طبقه مشخص شده است و هر شخص به همین میزان ارث می برد که به اصطلاح به این اشخاص فرض بر می گویند. در مقابل بعضی از وارثان به قرابت هم ارث می برند. منتها اول باید ارث بر اساس فرض مشخص شده در قانون تقسیم شود بعد اگر باز هم اموالی از متوفی باقی ماند آن را به صاحبان قرابت می دهند.

 

افرادی که فقط به فرض ارث می برند

 

وارثتوضیحاتسهم الارث
مادراگر میت فرزند یا بیش از یک برادر نداشته باشد.

اگر میت دو برادر یا چهار خواهر یا فرزند داشته باشد

یک سوم

یک ششم

زن (زوجه)در صورتی که همسر فوت شده اش فرزندی نداشته باشد

در صورتی که همسر فوت شده اش فرزند داشته باشد

یک چهارم

یک هشتم

شوهر(زوج)در صورتی که همسر فوت شده اش فرزندی نداشته باشد

در صورتی که همسر فوت شده اش فرزند داشته باشد

یک دوم

یک چهارم

 

افرادی که هم به فرض هم به قرابت ارث می برند

 

وارثسهم الارث
اگر میت فقط یک فرزند دختر داشته باشد.یک دوم
اگر میت فقط یک خواهر پدری یا پدرومادری داشته باشد.یک دوم
اگر میت دو دختر یا بیشتر داشته باشد بدون فرزند پسر.دو سوم
اگر میت دو یا تعداد بیشتری خواهر پدری یا پدری مادری داشته باشد بدون هیچ برادری.دو سوم
اگر میت خواهران و برادران مادری متعدد داشته باشدیک سوم
پدر در صورتی که میت فرزند داشته باشد.یک ششم
اگر میت یک خواهر یا یک برادر مادری داشته باشد.یک ششم

 

نکته ای که در اینجا باید به خاطر داشته باشید این است که مردان دو برابر زنان ارث میبرند. مگر خواهر، برادر و  جد و جده مادری که مرد و زن آنان برابر ارث میبرند.


ارث انحصار وراثت

 

مراحل انحصار وراثت

هرکسی که به نحوی در اموال متوفی حق دارد و به اصطلاح ذینفع است می تواند از شورا حل اختلاف درخواست انحصار وراثت کند خواه وراث او خواه موصی له (کسی که به نفع او وصیت شده است) خواه طلبکاران وی.

اولین مرحله برای گرفتن گواهی انحصار وراثت رجوع به شورا حل اختلاف و گرفتن فرم مخصوص انحصار وراثت است باید مشخصات کامل وراث و نسبتشان با متوفی در فرم نوشته شود. اگر شخص نام چند تن از وراث را از قلم بیاندازد آنها می توانند به جرم کلاهبرداری از وی شکایت کنند.

در مرحله بعد باید این فرم به همراه اصل و کپی شناسنامه متوفی و کپی کارت ملی وراث او و رسید مالیاتی، برای تهیه استشهادیه به دفتر اسناد رسمی تحویل داده شود.

استشهادیه در دفتر اسناد رسمی تنظیم می شود به این صورت که وراث  برگه را امضا می کنند و دو شاهد هم حاضر شده  و این برگه را امضا می کنند و شهادت می دهند که این افراد وراث شخصی هستند که در فلان تاریخ فوت شده است.


 

از آن طرف وراث متوفی از زمان فوت 6 ماه فرصت دارند که اظهارنامه مالیاتی را تهیه کنند این اظهارنامه شامل لیستی از اموال میت، بهای اموال در زمان فوت او، مطالبات و بدهی های متوفی است بعد از تهیه و پرداخت مالیات اموال متوفی باید رسید دریافت کنند.

در نهایت باید این مدارک یعنی رسید مالیاتی، فرم مخصوص انحصار وراثت، گواهی فوت، کپی برابر اصل شناسنامه متوفی و وراث او، کپی برابر اصل سند ازدواج او به همراه دادخواست صدور گواهی حصر وراثت به شورا حل اختلاف تحویل داده شود تا گواهی حصر وراثت صادر شود.

بعد از طی مراحل بالا شورا حل اختلاف اطلاعیه حصر وراثت را با هزینه متقاضی یکبار در رونامه کثیرالانتشار یا محلی منتشر می کند و اگر متوفی در روستا بود این آگهی یکبار در معابر و اماکن عمومی روستا نصب می شود و پس از یک ماه از نشر آگهی اگر نسبت به این موضوع کسی اعتراضی نکند یا وارث جدید پیدا نشود شورا بدون تشکیل جلسه رسیدگی، گواهی انحصار وراثت را صادر می کند. در این گواهی ذکر می شد که ورثه چه کسانی هستند سهم الارثشان چه مقدار است و چه نسبتی با متوفی دارند. ولی اگر کسی اعتراضی کند شورا برای رسیدگی به اعتراض جلسه تشکیل می دهد و حکم صادر می کند که این حکم قابل تجدیدنظرخواهی بوده و مرجع تجدید نظر خواهی از آرا شورا دادگاه عمومی است.

 

ارث بردن ملک از پدر و مادر

 

از زمان نشر آگهی تا 3 ماه فرصت برای تحویل وصیت نامه متوفی وجود دارد و بعد از 3 ماه اگر وصیت نامه تحویل داده شود فاقد اعتبار است.

اگر متوفی وارثی داشته باشد که هنوز به دنیا نیامده است تا زمان تولد او گواهی انحصار وراثت صادر نمی شود.

زن نیز که در گذشته از اموال غیر منقول (زمین و خانه) ارث نمی برد امروزه با تغییر قانون مدنی از تمامی اموال ارث می برد.

اگر دارایی متوفی کمتر از یک میلیون تومان باشد شورا حل اختلاف بدون تشکیل جلسه یا انتشار آگهی گواهی انحصار وراثت را صادر می کند.

بعد از صدور گواهی انحصار وراثت، وراث در اموال متوفی به صورت مشاع شریک می شوند و برای تصمیم گیری در مورد اموال باید همگی نظر دهند و برای گرفتن مطالبات متوفی می توانند گواهی انحصار وراثت را نشان دهند مثلا بانک با دیدن این گواهی اجازه برداشت از حساب متوفی را میدهد. همچنین با ارائه این گواهی به اداره ثبت املاک وراث اموال متوفی را به نام خود می کنند. به علت مالکیت مشاع، برای انجام این کارها همه وراث باید حاضر شوند یا همه  یک وکالت رسمی به شخصی از بین خودشان یا دیگری دهند.

 

اعتراض به گواهی حصر وراثت

  • دادستان یا رییس حوزه قضایی: اگر متوفی ورثه محجور یا غایبی داشته باشد که امین برای آنان مشخص نشده است تا تعیین امین مسئولیت اینان با دادستان است و او به نمایندگی از آنها می تواند اعتراض کند. جای دیگری که برای دادستان حق اعتراض وجود دارد زمانی است که متوفی بلا وارث است ولی اشخاصی درخواست انحصار وراثت کرده اند.
  • وراث یا سایر اشخاص ذی نفع: اگر مثلا نام یکی از وراث یا طلبکاران یا موصی له (کسی که برای او وصیت شده است) در گواهی حصر وراثت نوشته نشده باشد آنها می توانند اعتراض کنند.

 

مالیات و هزینه انحصار وراثت

مالیات ترکه متوفی براساس میزان، ارزش ترکه و نسبت وراث با متوفی تعیین می شود. هرچه نسبت وراث به متوفی نزدیکتر باشد مالیات کمتری به ترکه تعلق می گیرد.

 

شرحطبقه اولطبقه دومطبقه سوم
تا مبلغ 50،000،000 ریال5%15%35%
از 50،000،000 ریال تا 200،000،000 ریال15%25%45%
از 200،000،000 ریال تا 500،000،000 ریال25%35%55%
بیش از 500،000،000 ریال35%45%65%

 

طبقه اول وراث از 30،000،000 ریال معافیت مالیاتی برخوردارند که اگر سن آنها کمتر از 20 سال باشد یا محجور (سفیه، مجنون) یا معلول و یا از کار افتاده باشند این مبلغ تا 50،000،000 ریال افزایش پیدا می کند.

ولی برای طبقات ارثی دوم و سوم معافیات مالیاتی وجود ندارد.

 

اموالی که به آنها مالیات تعلق نمی گیرد

  • وجوه بازنشستگی
  • وجوه خدمت وظیفه، پس انداز خدمت و مزایای پایان خدمت، مطالبات مربوط به خسارت های اخراج افراد، بازخرید خدمت و مرخصی های استحقاقی استفاده نشده
  • بیمه عمر
  • خسارت فوت و دیه
  • 50% از ارزش سهام متوفی در شرکت هایی که سهامشان در بورس پذیرفته شده است.
  • 40% از سهم الشرکه متوفی در شرکت های تجاری
  • 40% از ارزش خالص دارایی متوفی در بخش های کشاورزی، صنعتی، تولیدی و معدنی

 

ناتوانی وراث از پرداخت مالیات

اگر وراث توانایی پرداخت تمام یا بخشی از مالیات مربوط به ترکه را نداشته باشند، سازمان مالیات تا 3 سال با گرفتن تضمین مناسب، مبلغ مالیات را برای آنها قسط بندی می کند. ولی اگر وراث از پس پرداخت اقساط هم برنیایند سازمان مالیات می تواند بخشی از اموال متوفی را به عنوان مالیت با توافق ورثه بردارد.

به ازای هر یک ماه تاخیر در پرداخت مالیات، فرد باید 2/5 درصد مبلغ مالیات را به عنوان جریمه پرداخت کند. همچنین اگر وراث برای گرفتن اظهارنامه مالیاتی موعد 6 ماه مذکور را رعایت نکنند یا بعضی از اموال متوفی را در فرم مخصوص ذکر نکنند معادل 5% ارزش این اموال جریمه می شوند.

انحصار وراثت، مراحل و مدارک مورد نیاز، هزینه و نمونه دادخواست - حق جو

انحصار وراثت چیست

برگه ای است که در آن وراث متوفی و میزان سهم الارث هر یک از آنان در آن مشخص می شود.

 

مدت زمان و مراحل انحصار وراثت

هرکسی که به نحوی در اموال متوفی حق دارد و به اصطلاح ذینفع است، می تواند از شورای حل اختلاف شهری که آخرین اقامتگاه متوفی در آن بوده است درخواست انحصار وراثت کند خواه وراث او، خواه موصی له (کسی که به نفع او وصیت شده است)، خواه طلبکاران وی.

اولین مرحله برای گرفتن گواهی انحصار وراثت رجوع به شورای حل اختلاف و گرفتن فرم مخصوص انحصار وراثت است باید مشخصات کامل وراث و نسبتشان با متوفی در فرم نوشته شود. اگر شخص نام چند تن از وراث را از قلم بیاندازد آنها می توانند به جرم کلاهبرداری از وی شکایت کنند.

در مرحله بعد باید این فرم  به همراه اصل و کپی شناسنامه متوفی و اصل و کپی کارت ملی وراث او و گواهی فوت برای تهیه استشهادیه به دفتر اسناد رسمی تحویل داده شود.

استشهادیه در دفتر اسناد رسمی تنظیم می شود به این صورت که وراث برگه را امضا می کنند و دو شاهد هم حاضر شده  و این برگه را امضا می کنند و شهادت می دهند که این افراد وراث شخصی هستند که در فلان تاریخ فوت شده است.

از آن طرف وراث متوفی از زمان فوت 6 ماه فرصت دارند که اظهارنامه مالیاتی را تهیه کنند این اظهارنامه شامل لیستی از اموال میت، بهای اموال در زمان فوت او، مطالبات و بدهی های متوفی است. بعد از تهیه اظهارنامه و پرداخت مالیات اموال متوفی باید رسید دریافت کنند.

در نهایت باید این مدارک یعنی رسید مالیاتی، فرم مخصوص انحصار وراثت، گواهی فوت، کپی برابر اصل شناسنامه متوفی و وراث او، کپی برابر اصل سند ازدواج او به همراه دادخواست صدور گواهی حصر وراثت به شورا حل اختلاف تحویل داده شود تا گواهی حصر وراثت صادر شود.

بعد از طی مراحل بالا شورای حل اختلاف اطلاعیه حصر وراثت را با هزینه متقاضی یکبار در رونامه کثیرالانتشار یا محلی منتشر می کند و اگر متوفی در روستا بود این آگهی یکبار در معابر و اماکن عمومی روستا نصب می شود. پس از یک ماه از نشر آگهی اگر نسبت به این موضوع کسی اعتراضی نکند یا وارث جدید پیدا نشود شورا بدون تشکیل جلسه رسیدگی، گواهی انحصار وراثت را صادر می کند.

 

انحصار وراثت از والدین

 

گواهی انحصار وراثت

در این گواهی ذکر می شود که ورثه چه کسانی هستند سهم الارثشان چه مقدار است و چه نسبتی با متوفی دارند. ولی اگر کسی اعتراضی کند در مواردی که شورا صلاحیت دارد برای رسیدگی به اعتراض جلسه تشکیل می دهد و حکم صادر می کند که این حکم قابل تجدیدنظرخواهی بوده و مرجع تجدید نظر خواهی از آرا شورا دادگاه عمومی است. ولی در مواردی که شورا صلاحیت ندارد اعتراض را برای رسیدگی به دادگاه صالح می فرستد.

از زمان نشر آگهی تا 3 ماه فرصت برای تحویل وصیت نامه متوفی وجود دارد و بعد از 3 ماه اگر وصیت نامه تحویل داده شود فاقد اعتبار است.

اگر متوفی وارثی داشته باشد که هنوز به دنیا نیامده است تا زمان تولد او گواهی انحصار وراثت صادر نمی شود.

زن نیز که در گذشته از اموال غیر منقول (زمین و خانه) ارث نمی برد امروزه با تغییر قانون مدنی از تمامی اموال ارث می برد.

اگر دارایی متوفی کمتر از یک میلیون تومان باشد شورا حل اختلاف بدون تشکیل جلسه یا انتشار آگهی گواهی انحصار وراثت را صادر می کند.

بعد از صدور گواهی انحصار وراثت، وراث در اموال متوفی به صورت مشاع شریک می شوند و برای تصمیم گیری در مورد آنها باید همگی نظر دهند و برای گرفتن مطالبات متوفی می توانند گواهی انحصار وراثت را نشان دهند مثلا بانک با دیدن این گواهی اجازه برداشت از حساب متوفی را میدهد. همچنین با ارائه این گواهی به اداره ثبت املاک، وراث اموال متوفی را به نام خود می کنند. بخاطر مالکیت مشاع برای انجام این کارها همه وراث باید حاضر شوند یا همه  یک وکالت رسمی به شخصی از بین خودشان یا دیگری دهند.

اعتراض به گواهی حصر وراثت

  • دادستان یا رییس حوزه قضایی: اگر متوفی ورثه محجور یا غایبی داشته باشد که امین برای آنان مشخص نشده است تا تعیین امین مسئولیت اینان با دادستان است و او به نمایندگی از آنها می تواند اعتراض کند. جای دیگری که برای دادستان حق اعتراض وجود دارد زمانی است که متوفی بلا وارث است ولی اشخاصی درخواست انحصار وراثت کرده اند.
  • وراث یا سایر اشخاص ذی نفع: اگر مثلا نام یکی از وراث یا طلبکاران یا موصی له (کسی که برای او وصیت شده است) در گواهی حصر وراثت نوشته نشده است آنها می توانند اعتراض کنند.

 

انحصار وراثت

 

مالیات و هزینه انحصار وراثت

مالیات ترکه متوفی براساس میزان، ارزش ترکه و نسبت وراث با متوفی تعیین می شود. هرچه نسبت وراث به متوفی نزدیکتر باشد مالیات کمتری به ترکه تعلق می گیرد.

 

شرحطبقه اولطبقه دومطبقه سوم

تا مبلغ 50،000،000 ریال

5%15%

35%

از 50،000،000 ریال تا 200،000،000 ریال15%25%

45%

از 200،000،000 ریال تا 500،000،000 ریال25%35%

55%

بیش از 500،000،000 ریال35%45%

65%

 

طبقه اول وراث از 30،000،000 ریال معافیت مالیاتی برخوردارند که اگر سن آنها کمتر از 20 سال باشد یا محجور (سفیه، مجنون) یا معلول و یا از کار افتاده باشند این مبلغ تا 50،000،000 ریال افزایش پیدا میکند.

ولی برای طبقات ارثی دوم و سوم معافیات مالیاتی وجود ندارد.

 

اموالی که به آنها مالیات تعلق نمی گیرد

  • وجوه بازنشستگی
  • وجوه خدمت وظیفه، پس انداز خدمت و مزایای پایان خدمت، مطالبات مربوط به خسارت های اخراج افراد، بازخرید خدمت و مرخصی های استحقاقی استفاده نشده
  • بیمه عمر
  • خسارت فوت و دیه
  • 50% از ارزش سهام متوفی در شرکت هایی که سهامشان در بورس پذیرفته شده است.
  • 40% از سهم الشرکه متوفی در شرکت های تجاری
  • 40% از ارزش خالص دارایی متوفی در بخش های کشاورزی، صنعتی، تولیدی و معدنی

 

ناتوانی وراث از پرداخت مالیات

اگر وراث توانایی پرداخت تمام یا بخشی از مالیات مربوط به ترکه را نداشته باشند، سازمان مالیات تا 3 سال با گرفتن تضمین مناسب، مبلغ مالیات را برای آنها قسط بندی می کند. ولی اگر وراث از پس پرداخت اقساط هم برنیایند سازمان مالیات می تواند بخشی از اموال متوفی را به عنوان مالیات با توافق ورثه بردارد.

به ازای هر یک ماه تاخیر در پرداخت مالیات، فرد باید 2/5 درصد مبلغ مالیات را به عنوان جریمه پرداخت کند. همچنین اگر وراث برای گرفتن اظهارنامه مالیاتی موعد 6 ماه مذکور را رعایت نکنند یا بعضی از اموال متوفی را در فرم مخصوص ذکر نکنند معادل 5% ارزش این اموال جریمه می شوند.

وکیل بیمه ، کارشناس، مشاور ، داور و مشاوره حقوقی بیمه - حق جو

تاریخچه بیمه

در ایران اولین شرکت های بیمه در زمان احمد شاه قاجار تاسیس شدند که همگی خارجی بودند تا اینکه بعد از 25 سال اولین شرکت بیمه ایرانی با نام “شرکت سهامی بیمه ایران” با سرمایه دولتی به وجود آمد.

دوسال بعد از تاسیس این شرکت در سال 1316 در مجلس شورای ملی قانون بیمه تصویب شد و تمام شرکت های دولتی موظف شدند، شرکت خود را در بیمه ایران بیمه کنند. در سال 1322 بعد از تصویب قانون بیمه کارگران در مجلس شورا ملی تمامی کارخانه داران موظف شدند کارگرانشان را در یکی از بیمه های ایرانی بیمه کنند.

بین سال های 1329 تا سال 1343، 8 شرکت بیمه خصوصی در ایران تاسیس شد و محدوده کاری شرکت های خارجی محدود شد.

همینطور قانون بیمه شخص ثالث و کشاورزی هم در سال 1347 تصویب شدند.

بعد از پیروزی انقلاب در سال 1358 تمام شرکت های بیمه، ملی اعلام شدند و تمام کارهای بیمه ای زیر نظر دولت قرار گرفت اما در سال 1381 دوباره قانون تاسیس شرکت های غیر دولتی تصویب شد.

 

بیمه به زبان ساده

بیمه عقدی است که در آن یک نفر تعهد می کند در قبال گرفتن وجه مشخصی از طرف دیگر، در صورت وقوع حادثه، خسارت یا صدمه وارده به موضوع بیمه را با پرداخت پول آن جبران کند یا خدمات مورد توافق طرفین را انجام دهد.

در عقد بیمه کسی که متعهد به پرداخت خسارت در صورت بروز حادثه می شود بیمه گر (شرکت های بیمه) گویند.

کسی که اموالش را بیمه میکند بیمه گذار است.

آن چیزی که بیمه می شود موضوع بیمه و پولی که بیمه گذار به شرکت های بیمه پرداخت می کند را حق بیمه گویند.

 

اصول بیمه

  • اصل زیان: این اصل مشخص می کند که در صورت بروز حادثه برای موضوع بیمه شده، شرکت بیمه وظیفه دارد خسارات آن را جبران کند. میزان تعهد بیمه گر نباید کمتر یا بیشتر از مقدار خسارت واقعی باشد.
  • اصل حسن نیت: این اصل به این معنا است که دو طرف عقد بیمه باید صداقت را در بیان اطلاعات رعایت کنند و هر کدام از طرفین که صداقت را رعایت نکند برای طرف دیگر حق فسخ عقد بیمه به وجود می آید. مثلا بیمه گذار باید اطلاعاتی که برای بررسی جوانب و خطرات در اختیار بیمه گر می گذارد صادقانه باشد.
  • اصل نفع بیمه ای: این اصل نشان می دهد که شخصی برای دریافت حق بیمه و خسارت محق است که دارای نفع باشد یعنی خسارت بیمه به کسی پرداخت می شود که یا خود بیمه گذار است یا درصورت فوت وی وارث او باشد.
  • اصل علت نزدیکی: عبارت است از این که بیمه گذار باید ثابت کند بین وقوع حادثه و خسارت وارده رابطه مستقیم وجود دارد، تا بتواند خسارت را از شرکت بیمه دریافت کند.
  • اصل جانشینی: این اصل در مورد بیمه اموال و مسئولیت به صورت کامل و در مورد بیمه اشخاص فقط در بیمه های مربوط به درمان رعایت می شود. به این معنا است که شرکت بیمه علاوه بر پرداخت خسارت، حق طرح دعوا علیه واردکننده خسارت را دارد. یعنی شرکت بیمه جایگزین بیمه گذار می شود.
  • اصل داوری : معمولا شرکت های بیمه برای اینکه بخاطر طرح دعوا و شکایت در دادگاه، سابقه شان لکه دار نشود بیشتر تمایل به طرح اختلافات خود با بیمه گذاران به داوری و حل آن اختلافات از طریق توافق و سازش دارند.

 

بیمه شخص ثالث و بدنه خودرو

 

بیمه شخص ثالث چیست

بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری برای دارندگان تمام وسایل نقلیه است. اگر در اثر حادثه ای که به وسیله راننده اتومبیل به وجود می آید به شخصی آسیب رسد، بیمه شخص ثالث به تمامی اشخاص زیان دیده در حادثه تصادف به جز راننده تعلق می گیرد.

هزینه معالجه زیان دیدگان حادثه در بیمارستان های دولتی مجانی است اما در بیمارستان های خصوصی زیان دیده باید هزینه درمان خود را پرداخت کند که اگر شرکت های بیمه مثل تامین اجتماعی آن را پرداخت نکنند پرداخت آن به عهده شرکت بیمه شخص ثالث قرار می گیرد.

در صورتی که در یک حادثه افراد متعددی دچار خسارت و صدمه شوند شرکت بیمه باید به تمامی آنها دیه پرداخت کند و این پرداخت خسارت بدون در نظر گرفتن مذهب و جنسیت افراد انجام می شود.


 

بیمه بدنه چیست

بیمه بدنه مخصوص ماشین و خسارات وارد شده به آن است و شامل خسارات بدنی نمی شود.


بیمه تامین اجتماعی

سازمان تامین اجتماعی یک سازمان بیمه کننده غیر دولتی است که در درجه اول وظیفه آن پوشش بیمه کارگران (به صورت اجباری) و در درجه دوم پوشش بیمه  صاحبان حرفه و مشاغل آزاد (به صورت اختیاری) است.


بیمه باربری چیست

بیمه باربری یا حمل و نقل کالا بیمه ای است که در آن شرکت بیمه تعهد می کند که اگر در جریان حمل و نقل موضوع بیمه از مبدا تا مقصد تعیین شده در بیمه نامه، حادثه ای باعث تلف یا خسارت موضوع بیمه شود، شرکت بیمه آن را پرداخت کند.


بیمه مسئولیت چیست

بیمه مسئولیت، بیمه ای است که براساس آن شرکت بیمه تعهد می کند خساراتی را که بر اثر عمل بیمه گذار به دیگران وارد می شود را جبران کند.


بیمه آتش سوزی چیست

بیمه آتش سوزی، بیمه ای است که در آن اموال و دارایی های شخص در برابر خطر آتش سوزی بیمه می شوند.

خطرات تحت پوشش بیمه آتش سوزی شامل: آتش سوزی، انفجار، صاعقه و همچنین خطراتی از قبیل زلزله، سیل، دزدی با شکست حرز، ترکیدگی لوله های آب، سقوط هواپیما و غیره می شود.


بیمه عمر

بیمه عمر چیست

بیمه عمر قراردادی است که بین شخص بیمه گذار با شرکت بیمه بسته می شود که بیمه گذار در آن تعهد می کند حق بیمه را به صورت اقساطی بپردازد و شرکت بیمه هم متعهد می شود که در صورت مرگ بیمه گذار، بیماری لاعلاج او یا احتیاج شخص، سرمایه بیمه شده را به صورت یکجا یا به صورت مستمری به بیمه گذار یا شخص معین شده از ظرف او بپردازد.

این بیمه رنج سنی خاصی ندارد و افراد از بدو تولد می توانند بیمه شوند. مدت زمان این طرح از 5 تا 30 سال است یعنی شما از 5سال پس از انعقاد قرارداد بیمه تا 30 سال بعد می توانید از مزایای آن بهره مند شوید.

مبلغ حق بیمه با توافق بیمه گذار و بیمه گر تعیین می شود و روش پرداخت آن به صورت اقساطی معمولا بلند مدت (یکساله_ششماهه_سه ماهه) خواهد بود.

به حق بیمه پرداختی در بیمه عمر سود روز شمار تعلق می گیرد و اگر حق بیمه زودتر از موعد پرداخت شود مشمول سود تشویقی نیز می شود ولی اگر دیر تر از موعد پرداخت شود سود از روز پرداخت محاسبه می شود.

بیمه حوادث

این بیمه مربوط به زمانی است که حادثه ای باعث فوت، صدمات بدنی، نقص عضو و از کار افتادگی دائم یا موقت شود.

منظور از حادثه در عقد بیمه حادثه ای است که در اثر یک عامل خارجی و بدون اراده و قصد فرد بیمه شده ایجاد شود و باعث فوت، نقص عضو یا ازکار افتادگی او شود.

منظور از نقص عضو و از کار افتادگی دائم، قطع عضو، تغییر شکل عضو و عدم توانایی عضو برای انجام کار است که یا در زمان حادثه یا حداکثر تا 2 سال بعد از وقوع حادثه به وجود می آید.

در بیمه حوادث، شرکت بیمه علاوه بر پرداخت غرامت مشخص در صورت فوت شخص بیمه شده یا نقص عضو و از کارافتادگی او باید هزینه های پزشکی  را هم بپردازد.

بیمه حوادث تمامی حوادث اتفاق افتاده در هر مکان و هر زمان را شامل می شود خواه این حوادث ناشی از خطرات شغلی، خطرات ورزشی، ماموریت یا … باشد.

اگر حادثه موجب از کار افتادگی موقت شخص بیمه شده شود از 4 روز بعد از حادثه تا 180 روز بعد از آن به او غرامت روزانه پرداخت میشود که میزان آن 5 در هزارم سرمایه فوت و نقص عضو یا ازکار افتادگی دائم است. اگر شخص بیمه شده در بیمارستان بستری باشد از 4 روز بعد از حادثه تا 90 روز بعد از آن غرامت می گیرد.


بیمه بیکاری

 

بیمه بیکاری

این بیمه به کسانی تعلق می گیرد که بدون خواست و اراده خود، بیکار شده ولی آماده به کار می باشند.

مدت دریافت بیمه بیکاری، جز سابقه پرداخت حق بیمه شخص بیمه شده محسوب می شود.

شخص از روز اول بیکاری می تواند مقرری بیمه بیکاری را دریافت کند. این بیمه به کسانی تعلق می گیرد که بدون خواست و اراده خود بیکار شده ولی آماده به کار می باشند.

مدت دریافت بیمه بیکاری، جز سابقه پرداخت حق بیمه شخص بیمه شده محسوب می شود.

شخص از روز اول بیکاری می تواند مقرری بیمه بیکاری را دریافت کند.


سفته، سوالات و مشاوره حقوقی سفته، واخواست و وصول سفته - حق جو

تعریف سفته

سفته یا فته طلب سندی است که شخص صادرکننده با امضا آن متعهد می شود مبلغ آن را در موعد مقرر یا هر وقت که دارنده سفته تقاضا کند، بپردازد.

برخلاف چک که از نظر مبلغ محدودیتی ندارد و صادر کننده میتواند بر روی آن هر مبلغی را بنویسد، بر روی سفته حداکثر مبلغ تعهد، درج شده است و بیش از آن مبلغ را نمی توان تعهد کرد. مثلا روی سفته ای که مبلغ تا یک میلیون ریال درج شده است یعنی با آن سفته حداکثر یک میلیون ریال (صدهزار تومان) می توان تعهد کرد و تعهد بیش از این مبلغ اعتبار ندارد و مثلا برای تعهد دویست هزار تومان باید دوعدد سفته صد هزارتومانی تهیه شود.

سفته را می توانید از مراکز فروش یا بانک ها تهیه کنید و در زمان خرید باید یک تمبر مالیاتی باطل کنید در غیر اینصورت بعدها مجبور به پرداخت جریمه مالیاتی می شوید.

 

کاربرد سفته

  • وسیله پرداخت کالا برای معاملات غیرنقدی
  • سند پرداخت دین
  • بانک ها برای تضمین پرداخت وام از وام گیرنده، سفته می گیرند.
  • شرکت ها گاها از کارگران یا پیمانکارها برای تضمین انجام تعهد سفته می گیرند.

نحوه نوشتن و تکمیل سفته

  • نام و نام خانوادگی صادرکننده، محل اقامت او
  • اگر سفته برای شخص خاصی صادر می شود، باید نام و نام خانوادگی او بر روی سفته نوشته شود ولی او می تواند سفته را با ظهرنویسی منتقل کند. پس اگر شما تمایل دارید وجه سفته را فقط به شخص مشخص شده در سفته پرداخت کنید علاوه بر نوشتن نام او در سفته، عبارت “حواله کرد” را هم خط بزنید تا او با ظهر نویسی هم نتواند سفته را منتقل کند. برعکس هر وقت که گیرنده وجه برای شما اهمیت ندارد می توانید بر روی سفته عبارت “وجه حامل” را بنویسید در این صورت باید مبلغ را به هر کس که سفته را در اختیار دارد بپردازید.
  • تاریخ صدور سفته
  • تاریخ پرداخت سفته
  • محل پرداخت سفته
  • مبلغ سفته که باید هم به حروف هم به عدد نوشته شود. (نباید از حداکثر ارزش سفته بیشتر باشد.)
  • امضا یا مهر صادرکننده

سفته، سفته کیفری وصول مطالبات

ظهرنویسی یا پشت نویسی سفته

به سه دلیل ممکن است سفته را پشت نویسی کنند: دلیل اول و متداول آن برای انتقال سفته است که دارنده سفته با پشت نویسی آن را به دیگری منتقل می کند. انتقال گیرنده دارای تمام حقوق و مزایای متعلق به سند سفته است.

دلیل دوم پشت نویسی سفته برای ضمانت است یعنی شخصی سفته را برای ضمانت از صادرکننده یا هریک از انتقال دهندگان پشت نویسی می کند و اگر شخصی که از او ضمانت شده نتواند مبلغ سفته را پرداخت کند، ضامن او مبلغ را می پردازد.

دلیل سوم پشت نویسی سفته، وکالت برای وصول مبلغ آن است. مثلا ممکن است دارنده سفته برای مطالبه وجه آن با پشت نویسی به دیگری وکالت دهد. (شخص فقط می تواند وجه را مطالبه کند برای اقامه دعوا نیاز به وکالت نامه جداگانه است.)

به یاد داشته باشید که پشت نویسی برای وکالت یا ضمانت حتما باید نوشته شود وگرنه انتقال محسوب می شود.

نکته دیگر درباره ظهرنویسی ذکر تاریخ ظهرنویسی است که برای مطالبه وجه اهمیت دارد.

 

وصول سفته

دارنده سفته باید در تاریخ سررسید وجه سفته را مطالبه کند. سر رسید سفته ممکن است به صورت های مختلف بر روی سفته مشخص شود:

  • ممکن است به جای تاریخ مشخص، نوشته شود عندالمطالبه یا به رویت این به این معناست که به محض ارائه سفته، مبلغ آن باید پرداخت شود.
  • ممکن است نوشته شود 10 روز پس از رویت یا یک ماه پس از رویت اینجا از زمان دیدن سفته 10 روز یا یکماه طبق چیزی که نوشته شده مهلت برای پرداخت وجود دارد.
  • ممکن است زمان پرداخت به نسبت تاریخ صدور مشخص شود مثلا 3 ماه پس از تاریخ صدور
  • یا یک تاریخ معین برای وصول سفته قید شود.

در اینجا دو نکته لازم به ذکر است اولین نکته این است که روز صدور سفته جز مدت شروع وعده پرداخت محسوب نمی شود. یعنی اگر تاریخ سررسید 3 ماه بعد از صدور سفته است. شروع 3 ماه از فردای روز صدور حساب می شود.

دوم اینکه اگر روز سررسید مصادف با روز تعطیل باشد، سررسید اولین روز غیر تعطیل خواهد بود.

بهرحال در صورت عدم پرداخت وجه سفته در سررسید معین باید ظرف 10 روز از تاریخ سررسید سفته را واخواست کرد. در مورد سفته ای که عندالمطالبه یا به رویت است. دارنده سفته از زمان صدور سفته یکسال برای مطالبه وجه سفته زمان دارد و باید این مطالبه را با اظهارنامه رسمی انجام دهد و از تاریخ ابلاغ اظهارنامه 10 روز مهلت برای واخواست دارد.

 

واخواست سفته

واخواست اعتراض رسمی به عدم پرداخت سفته در تاریخ مشخص شده است. واخواست باید در برگه های چاپی مخصوص که وزارت دادگستری تهیه کرده است نوشته شود.

واخواست در سه نسخه تنظیم شده و طلبکار (واخواست کننده) آن ها را امضا می کند. یک نسخه از واخواست در دفتر دادگاه بایگانی شده، یک نسخه از آن در دست طلبکار باقی می ماند و نسخه سوم به مدیون ابلاغ می شود.

اگر طلبکار می خواهد علاوه بر صادرکننده، علیه پشت نویس ها هم اقامه دعوا کند باید ظرف یکسال از تاریخ واخواست، دادخواست مطالبه وجه سفته را علیه همه آن ها در دادگاه مطرح کند. اگر مهلت های قانونی ذکر شده رعایت نشود طلبکار شانس خود برای اقامه دعوا علیه ظهرنویسان را از دست می دهد و فقط می تواند علیه صادرکننده اقامه دعوا کند.

البته این زمان یکساله در صورتی است که محل پرداخت سفته ایران باشد اگر خارج باشد این زمان به دو سال افزایش پیدا می کند.

دارنده سفته که مهلت مقرر شده را رعایت کرده است علاوه بر مزیت اقامه دعوا علیه ظهرنویسان، میتواند پیش از شروع به رسیدگی و حتی در طول رسیدگی و قبل از صدور حکم از دادگاه درخواست توقیف اموال هر کدام از ظهرنویسان یا صادرکننده را به عمل بیاورد و در این صورت بعد از صدور حکم نسبت به اموال توقیف شده حق تقدم دارد و طلب خود را از محل فروش آنان وصول می کند به این عمل تامین خواسته گویند.

طلبکار باید در دادخواست نام صادرکننده و ظهرنویسان را به عنوان خوانده دعوا بنویسد و در قسمت توضیحات شرح دهد که خواسته او محکومیت صادرکننده و ظهرنویسان به صورت مسئولیت تضامنی است.

سفته، سفته کیفری وصول مطالبات

 

مسئولیت و محکومیت تضامنی

منظور از مسئولیت تضامنی این است که همه آن ها موظف به پرداخت کل مبلغ سفته به طلبکارند یعنی طلبکار به هر یک از آنها که رجوع کند می تواند کل مبلغ سفته را بگیرد. اینجاست که نوشتن تاریخ در پشت نویسی اهمیت خود را نشان می دهد. پشت نویسی که طلب دارنده سفته را پرداخت می کند، می تواند برای گرفتن مبلغ پرداخت شده به پشت نویس های قبل از خود و در نهایت صادر کننده رجوع کند.


سفته کیفری است یا حقوقی

برخلاف چک که دارای دو جنبه حقوقی و کیفری است. سفته فقط دارای جنبه حقوقی است و عدم پرداخت آن جرم محسوب نمی شود. البته ممکن است در نهایت به خاطر عدم پرداخت سفته دادگاه برای صادرکننده آن حکم جلب صادر کند ولی این حکم برای او سابقه کیفری ندارد.